maandag 5 januari 2015

Zin in... Antwerpen

Het zit er weer op; die fijne kerstvakantie. Alhoewel ik best nog wel wat extra dagen vrij had willen zijn, ben ik ook wel blij dat alles weer "back to normal" is (en ik ben vast niet de enige).
Meestal vind ik één kerstdag ook altijd wel genoeg en daarom ontsnappen wij op 2e kerstdag altijd naar Antwerpen (in België kennen ze namelijk geen officiële 2e kerstdag).
Antwerpen staat denk ik wel bovenaan mijn lijstje van favoriete steden, omdat het maar een uurtje rijden is en je toch het gevoel hebt even op vakantie te zijn. Ik houd van de bourgondische instelling van de Belgen; 's middags lekker uitgebreid lunchen in een restaurant met een goed glas wijn er bij. En natuurlijk is Antwerpen ook winkelstad bij uitstek; de stad van de mode en design. Niet te missen zijn bijvoorbeeld de winkels Moose in the City en Hay, maar die tips heb je vast al heeeeel vaak voorbij zien komen. Ik wil even wat andere favoriete plekjes met jullie delen, veel daarvan zitten in en rondom de Steenhouwersvest en Lombardenvest.

In december waren veel etalages van de winkels in deze straten versierd met geweldige raamtekeningen, genieten jullie even mee?



Aan de Steenhouwersvest zit de geweldige Boekwinkel 't Stad Leest. Als je vaak in Antwerpen komt ken je deze winkel ongetwijfeld en zo niet; dan MOET je er echt een keer naar binnen. Schrik niet als het opeens een uur later is als je weer buitenkomt...
Tegenover deze winkel zit sinds mei dit jaar het super leuke winkeltje De Wunderkammer. Dit is de kadowinkel van 't Stad Leest. Zeker even gaan neuzen tussen de mooie schrijfwaren, ansichtkaarten, sieraden en woonaccessoires.

Twee deuren verder zit Caffe Noir, een fijn plekje om even (goede) koffie te drinken of te lunchen. Niet heel groot; maar heel knus en met een leuk terrasje.

Als je doorloopt kom je vanzelf langs de Tassenwinkel TAS. Hier moet je zijn voor een uitgebreide, maar vooral betaalbare collectie leren tassen en portemonnees.

Aan de Steehouwersvest zit ook een tof hotel voor als je geen dagje maar een weekendje naar Antwerpen gaat; Hotel Banks. De kamers zijn industrieel en basic, met veel glas, hout en beton en het centrale punt van het hotel is hotelbar op de benedenverdieping. Hier wordt ontbeten en geborreld; je zit er heerlijk in de zitkuil voor de open haard. Voor hotelgasten is koffie en thee de hele dag gratis en van 16.00-20.00 uur staat er een borrelbuffet met fingerfood, wijn en prosecco voor je klaar. Maar het is vooral de locatie die het hotel zo ideaal maakt. Je zit hier midden in een van de leukste stukken van Atwerpen; het Modekwartier met de Nationalestraat en de Kammenstraat.
Om de hoek van hotel Banks zit de Vrijdagmarkt met leuke kroegjes en restaurantjes, zoals In de Roscam.  Loop op de vrijdagmarkt trouwens ook zeker even binnen bij designstudio en -winkel Helder





De Steenhouwersvest loopt over in de Lombardenvest (in de wijk "De Wilde Zee").
Eén van mijn favoriete kledingwinkels zit hier; Sienna Boutique. Inmiddels is het Sienna Imperium uitgebreid met 2 andere vestigingen; Sienna & Lois en voor de kleintjes Little Sienna. Sienna Boutique heeft wat meer romatische, vrouwelijke merken en Sienna & Lois de wat stoerdere labels.

Lekker lunchen doe je bij Pitten en Bonen. 

Als ik naar Antwerpen ga parkeer ik mijn auto altijd in 't Zuid, op het grote parkeerterrein tussen de Waalse Kaai en de Vlaamse Kaai. Hier parkeer je gratis, wat best bijzonder is in zo'n grote stad, en het is een prima plek om je dag te beginnen (met bijvoorbeeld koffie bij Tinsel) of af te sluiten met bij een van de vele goede restaurants in 't Zuid (misschien dat ik daar nog maar eens een apart blogje aan moet wijden..)

Als je terug wandelt vanuit het centrum naar 't Zuid loop dan door de Kloosterstraat.
Hier zitten onder andere de (bekende) winkels Rewind en Rewind Kids, maar ook de fantastische winkel The Recollection. Hier kan ik echt uren rondkijken... ze verkopen er vanalles; van woonaccessoires van Piet Hein Eek tot de geur- en verzorgingslijnen van Aesop.



Oh ja; vergeet ook Amandine niet; deze woonwinkel met merken als Bloomingville, HKLiving, en Nomess Copenhagen had al een vestiging in het Antwerpse Berchem, en turnden hun tijdelijke pop-up shop in de Nationalestraat om tot een blijvend adres.


1 opmerking:

Fleur zei

Wat een leuke en originele tips! Ik probeer snel weer eens een heerlijk dagje Antwerpen te plannen en gebruik jou als guide!

Een reactie posten